Search

5 Idei practice pentru sprijinirea învățării limbii materne

Limba este cea care aduce împreună oamenii. Când ei au în comun limba, atunci relațiile dintre ei evoluează. La astfel de evoluție putem sa ne așteptăm și de la relația noastră cu copiii, atunci când vorbim limba noastră maternă. Asta se întâmplă deoarece prin limba maternă nu transmitem doar informații lingvistice ci și sentimente profunde, trăiri și experiențe care ne-au marcat nouă copilăria și viața. Prin transmiterea limbii noastre materne, copiii noștri vor reuși să ne cunoască la un nivel mult mai profund decât dacă am comunica în altă limbă. Asta se întâmplă când cânți copilului tău un cântec de leagăn pe care tu îl știi din copilărie.


Copilul meu poate învăța mai multe limbi


Auzim din multe părți de copii care vorbesc doua sau trei limbi de la o vârstă fragedă și ni se pare un lucru extraordinar, parcă desprins de undeva din cărți științifico-fantastice. Asta se datorează faptului că mulți dintre noi am crescut într-o societate monolingvă, unde am vorbit numai limba română, iar expunerea la limbi străine a venit numai prin intermediul școlii prin ore nu prea interesante de franceză, engleză sau rusă. Aceste limbi ni se păreau atât de abstracte, fără să avem posibilitatea de a vedea în viitor o utilizare practică a acestor exerciții nesfârșite de conjugări de verbe sau de traduceri insipide. Asta a însemnat pentru mulți dintre noi învățarea unor limbi străine. A fost greu și acum trebuie să ne felicităm că am reușit să vorbim mai multe limbi străine ca și adulți.


Dar hai să ne imaginăm că pentru copiii noștri poate fi mai ușor de atât. A-i expune la două sau chiar trei limbi încă de la naștere este un cadou pe care îl putem oferi copiilor noștri. Acest cadou deși este gratis, este poate cel mai valoros din viața lor. De ce? Pentru că în acest proces de învățare a două limbi simultan, copilul dezvoltă o metodă numită transfer lingvistic (Cummins, 1981). Asta înseamnă că metodele de învățare ale unei limbi se aplică inconștient la învățarea unei a doua limbi. De aceea este important să vorbim limba noastră maternă, pe care o știm cel mai bine, ca să ne asigurăm că informația primită de la noi este una corectă, care mai apoi poate fi folosită la învățarea altor limbi.


Cum să începem?


Deși sunt mai multe metode prin care copilul poate fi expus la limba maternă, un părinte, o limbă este poate cea mai eficientă dintre ele. Asta înseamnă că fiecare părinte vorbește limba sa maternă cu copilul indiferent de situație. Mai simplu de atât nu poate fi. Ce este și mai interesant este faptul că astfel copilul va învăța să schimbe limbile în funcție de persoană, abilitate care îi va fi de folos și mai târziu în viață și la școală. Această metodă va ajuta copilul să identifice fiecare părinte sau persoană care vorbește o anumită limbă cu el cu cultura din care provine, iar asta îi va aduce claritatea de care are nevoie mai târziu în formarea identității de sine.


Atunci când limba maternă este minoritară într-o societate, învățarea ei de către copii poate întâmpina anumite piedici. În primul rând pentru că un copil este expus acestei limbi un timp limitat în comparație cu limba comunității.


Iată câteva idei cheie care pot fi de ajutor în sprijinirea limbii materne:

  1. Rămâi consecvent! Chiar dacă copilul tău îți vorbește în altă limbă, continuă să vorbești cu el în limba ta maternă indiferent de situație. Poate fi destul de descurajator pentru părinți dacă copilul refuză să vorbească limba lor și adesea se renunță la limba respectivă.

  2. Corectează-i greșelile într-un mod pozitiv. Metoda cea mai simplă și mai eficientă de a corecta posibilele greșeli pe care le poate face copilul tău este de a-i răspunde cu forma corectă. De exemplu: Mami, vreau bamba! Raspuns: Iată banana. Banana aceasta este destul de mică. Sigur nu vrei două? A se observa repetarea de două ori a cuvantului greșit.

  3. Nu sări peste povestea de seară! Nu numai că îi îmbogățești copilului tău vocabularul cu fraze și cuvinte noi din cărți, dar te asiguri că își dezvoltă și plăcerea de a citi.

  4. Participă la evenimente ale comunității. Este important pentru copil să vadă că și alți oameni vorbesc aceeași limbă ca și el. Astfel el poate forma relații cu alți copii cu care are în comun limba maternă.

  5. Jucați-vă împreună. Găsiți niște jocuri sau activități care vă plac amândurora și distrați-vă. Învățarea prin acțiune este cea mai bună.


Acest articol face parte din seria de articole publicate în cadrul proiectului Româna Împreună. Autoarea Mihaela Nyyssönen este educatoare cu o experiență de peste 13 ani de predare în învățământul preșcolar din România și Finlanda. Mihaela lucrează cu copii bilingvi și familiile lor, organizând și desfășurând activități cu diverse teme . Pentru Mihaela, cel mai important aspect al muncii ei este faptul că are posibilitatea să lucreze într-un mediu multicultural. Ea crede că formarea unui parteneriat cu părinții și predarea în funcție de interesele copiilor sunt stâlpii unei educații preșcolare de succes

0 views

© 2019 by Edustudio Helsinki. 

Proiect finanţat de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni

id-mprp.gov_.ro_.png

Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia oficială a Ministerului pentru Românii de Pretutindeni.

Un proiect Edustudio Helsinki și Zmeișorii

  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon