Caută

Cărțile, prietenele dezvoltării limbajului

“Copilul meu nu citește. Nu știu ce să mai fac. De fiecare dată când îl rog să citească spune “Da, da...”, dar își găsește altceva de făcut și cartea rămâne neatinsă”. De câte ori ați auzit un mesaj asemănător de la prieteni sau poate vi s-a întâmplat chiar vouă.


Ca părinți, am vrea ca toți copiii să citească din inițiativă proprie, să dezvolte o plăcere pentru citit în speranța că vor avea rezultate bune la școală. Asta pentru că știm cu toții avantajele lecturii. Formarea unei relații solide cu lectura este esențială pentru ca un copil să fie motivat și interesat de aceasta. Iar dacă mai adaugi la această ecuație și faptul că unii copii vorbesc două sau trei limbi, atunci situația devine și mai complicată.


În continuare vom identifica câțiva dintre cei mai importanți factori care contribuie la formarea unei legături solide între copil și carte.


Când începem să le citim copiilor?


Relația copilului cu lectura poate să înceapă încă de pe vremea când este în burtica mamei. Studiile arată cu fetusul nu numai că aude sunete, dar și că poate mișca buzele ca și cum ar imita sunete. Deși pare un pic ciudat să citești unui fetus, cu siguranță lectura ajută la recunoașterea vocilor părinților și la expunerea cu limbajul. A citi copiilor de la o vârstă fragedă poate avea efecte benefice pentru dezvoltarea comunicării, a relației cu cei din jur și a limbii bineînțeles.

Copii cu părinții la Biblioteca Oodi, Helsinki

Pentru copiii români din diaspora, lectura este un suport important pentru dezvoltarea limbii materne. Prin lectură se dezvoltă vocabularul, inteligența emoțională, se pun bazele exprimării corecte din punct de vedere gramatical și se dezvoltă gândirea critică.


Chiar dacă încă nu v-ați format un ritual de lectură cu copilul, nu este prea târziu să începeți acum. Cititul împreună cu părintele aduce beneficii nelimitate pentru copii, nu contează de la ce vârstă se începe. Important este să se întâmple cât mai des. Crearea unei rutine pentru lectură este importantă pentru copiii. Seara înainte de culcare este poate cea mai populară perioadă a zilei în care familia se strânge în jurul unei cărți. Fiecare familie este însă diferită și găsirea timpului și a ritmului de lectură este bineînțeles alegerea fiecăruia.


Părinții- modele inspiraționale

Încă din anii 80, cercetătorii au oferit o mare atenție relației dintre părinți și copii în ceea ce privește învățarea limbii în primii ani de viață. Părinții au un rol esențial în dezvoltarea limbajului copilului prin interacțiunea și influența lor social-culturală. Aceștia sunt modele inspirationale pentru copii. Copiii învață prin imitație în primii ani de viață, deci este important ca părinții să modeleze o relație frumoasă cu lectura. “Copilul face ce vede” spune o zicală. Așadar, când părintele citește și copilul citește.



Când părintele aduce în discuție subiectul unei cărți sau face referire la ceva ce a citit, copilul va crește într-un spațiu în care lectura este prețuită. Dar ce se poate face dacă părintele nu are el însuși o relație cu lectura? În cazul acesta, trebuie făcut un efort pentru ca lectura să devină o prioritate pentru întreaga familie. Acest lucru se poate face prin stabilirea împreună a unui program de citit, se poate vizita biblioteca pentru a alege cărți interesante sau se pot folosi fișe de lectură de genul provocarea la lectură.


Ce citim?


Conținutul cărților pe care le citim copiilor contează foarte mult. Limbajul trebuie să fie adecvat vârstei și dezvoltării copilului iar subiectul cărților trebuie să fie interesant pentru copil. O modalitate bună de a alege cărțile potrivite este să le alegem împreună cu copiii. Aceștia știu foarte bine ce le place, iar părinții se pot lăsa ghidați de ei. Uneori părinții ar dori să le citească copiilor cărțile copilăriei lor sau cărțile reprezentative pentru cultura literară românească. Acest entuziasm ar putea să nu fie neapărat împărtășit de către copiii de vârstă mică. Acest lucru se datorează faptului că acest tip de povești au de obicei un vocabular arhaic și greoi care poate fi greu de înțeles pentru copii și poate scădea interesul acestora pentru lectură.


Cel mai important obiectiv al nostru, ca și părinți, este acela de a ajuta copiii să-și dezvolte plăcerea de a citi de la o vârstă cât mai fragedă. De aceea este bine să alegem cărți cu un conținut interesant și accesibil pentru copii. Chiar dacă un copil își dorește să știe mai multe despre spațiu - de exemplu - o enciclopedie cu termeni foarte științifici ar putea fi prea greu de înțeles pentru un copil de vârstă preșcolară. În schimb, o carte de povești cu tema spațiului ar putea fi mult mai captivantă.


Cum citim?


Părinții au stiluri diferite de a le citi copiilor. Unii părinți citesc interactiv, încurajând copilul să comenteze pe seama textului, analizează imaginile și leagă informația de experiențele anterioare ale copilului. Alți părinți preferă să citească fără întreruperi și nu încurajează interacțiunea (Brown,2017) Acestea fiind două extreme, firește că sunt mulți părinți care se pot situa între cele două stiluri de lectură sau care citesc diferit în funcție de situație. Cert este că dezvoltarea limbajului și a altor competențe ale copilului la vârste mici se face mai eficient când cititul devine o experiență interactivă.


Copilul are atunci oportunitatea de a contribui la experiența de a citi prin comentarii sau întrebări sau pur și simplu prin participarea la jocuri. În acest fel, lectura este mai mult decît o acțiune. Aceasta devine o experiență completă care are puterea să contribuie la creșterea motivația copilului pentru citit.


Zona dedicată copiilor la Biblioteca Oodi, Helsinki

Iată câteva idei de jocuri care ajută la consolidarea deprinderilor de exprimare verbală și bineînțeles la crearea unei atmosfere plăcute pentru lectură:

  • 3 imagini preferate

La fiecare 2 pagini citite, părintele și copilul pot alege câte 3 imagini preferate. Le pot arăta, descrie și dacă vârsta și vocabularul copilului permite puteți explica alegerea făcută: “Îmi place iepurele pentru că face prăjituri, iar mie îmi plac prăjiturile foarte mult”.

  • Ce crezi ca se va întâmpla în continuare?

Înainte de a continua povestea, părintele și copilul pot spune ce cred ei că se va întâmpla în continuare. Acest joc este folositor când aveți o carte nouă. Puteți lăsa ideile să zburde și să găsiți cele mai interesante variante de continuare a poveștii.

  • Cărți fără text

Cărțile fără text sunt perfecte pentru dezvoltarea comunicării pentru că toate dialogurile trebuie inventate. Părintele și copilul aleg câte un personaj și aleg ce va spune personajul respectiv în interacțiunea cu ceilalți sau ce gândește. În acest fel, povestea va fi diferită de fiecare dată.


Voi ce fel de jocuri de sprijinire a lecturii preferați? Lăsați-ne ideile voastre mai jos, în secțiunea ”Comentarii”.



Acest articol face parte din seria de articole publicate în cadrul proiectului Româna Împreună și este scris de Mihaela Nyyssönen, consultant în educația timpurie cu o experiență de peste 14 ani de predare în învățământul preșcolar din Finlanda și România. Mihaela lucrează cu copii bilingvi și familiile lor, organizând și desfășurând activități cu diverse teme.

167 afișare0 comentariu